Vierailut

Kilppari syksy 2007

PAHVIEN 'SUFFELIVAELLUS'  MALLAN LUONNONPUISTOSSA JA SAANALLA

14.9.-21.9.2007

Suunnitelmat reissulle olivat jokseenkin kunnianhimoiset, mutta hyvinkin toteutettavissa olevat kelien niin salliessa. Ilmojen haltija ei kuitenkaan tällä kertaa suonut matkalaisille häävejä olosuhteita. Matkaan lähdettiin 14. päivä perjantaina puolen päivän aikaan Porin puuvillan edestä kokoonpanolla: 'pääpahvi' Jokke seuranaan Bee, Jyräys ja Mysiini.

pahvit_2007__lappi1.jpgHyväksi koettu matkailuautomatkustus sai jatkoa. Tällä kertaa ei ollut kelkkoja tilaa viemässä, joten 'vermeet' mahtuivat hyvin auton lukuisiin lokeroihin ja kaappeihin.

syksy_2007_3.jpgTarkoitus oli yöpyä ensin Torniossa ja jatkaa lauantaiaamun rajagolfkierroksen jälkeen Ruotsin läpi Kiirunan kautta Narvikiin tuttavien luokse. Lauantaiaamulla, golffareiden aloittaessa urakkaansa, tuli vettä kuin Esterin puosta. Ei käynyt kateeksi windstoppergolfaajia. Mysiinillä oli asusteena airtexmex-puku, joka hylkii kuitenkin sen verran vettä, että ei tarvinnut kaverin värjötellä kylmissään. Koko lauantaipäivän teimme siis matkaa läpi naapurimaan. Matkalla pysähdyimme Kiirunan jälkeen ihailemaan jokimaisemia ja valokuvaamaan. syksy_07_rap3.jpg

Matka Ruotsin läpi oli jokseenkin puuduttavaa siihen asti kunnes kymmeniä kilometrejä pitkä Tårne träsk (kaiketi Tornionjärvi på finska) avautui reissaajille. Ennen rajaa törmäsimme mielenkiintoiseen mökkikulttuuriin. Norjalaiset olivat rakentaneet silmänkantamattomiin mökkejään kallioille keskelle ei mitään. Mietimme, että varmaankin Riksgränsenin laskettelurinteet ovat houkutelleet mökkirakentajia. Matkalta jo soittelimme Norjan puolen isännällemme Per-Gunnarille koordinaattejamme ja aikatauluamme. Saimme ohjeet olla syömättä mitään sen suuremmin, että Sirkan antimet mahtuisivat 'pieniin' vatsoihimme. Kestitys olikin äärimmäisen vieraanvaraista aina saunasta ja saunaoluista lähtien. Ruokapöydässä juttua riitti niin, että isännällä taisi särpimet päästä osittain jäähtymään ennen viimeistä palaa.

Iltamyöhään tutustuimme vielä II-maailmasodassa totaalisen tuhon kokeneeseen Narvikin kaupunkiin sekä kaupungin kupeessa sijaitsevaan laskettelurinteeseen.

Sunnuntaiaamulla oli varhainen herätys, koska meidät (lue: Jyräys) oli pakotettuja tutustumaan Skjomenin (suhuässällä melkeimpä muistutti kotimaisen kielemme sanaa Suomen) golfkenttään, joka ennen Tromssaan tehtyä kenttää oli kaiketi maailman pohjoisin.

Meillä oli tarkoitus ehtiä vielä illaksi kolmen valtakunnan rajan tuntumassa sijaitsevalle Kuohkimajärven (eli Kuisin) kämpälle. Jaettiin ajovuorot päivän n.300 kilometrin autotaipaleelle. Kuten Pohjois-Norjassa yleensä, olivat maisemat tälläkin pätkällä aivan huikeat.

Olimme jo klo 14 jälkeen Kilpisjärven 'Retkulla', josta bongasimme Mallalaivan ajoaikataulun. Ehtisimme hyvin laivaan. Kahvitauon jälkeen pakkasimme kamppeet ja suuntasimme järven rantaan. Siellä kippari odottelikin jo matkalaisia. Puolen tunnin laivamatkan jälkeen olimme Kolttaluoktassa.

Ei muuta kun rinkat selkään...JÖSSES kun oli painoa kantamuksissa. Mitä halvattua sinne olikaan tullut pakattua. Kolmen kilometrin patikka sai hien pintaan. Aivan turhaan oli 'erotiikan tappajat' jalassa. Lyhemmän puntin malli olisi ollut hyvinkin riittävä. Kun allekirjoittanut laski rinkan Kuisin kuistille, oli samalla tehty päätös ottaa seuraavalle matkalle vain tarpeellinen. Raportin lopussa listaus 'kevytreissaajan' muona-, ym. tarvikkeista.

Olimme suunnitellet reittimme kulkevan ensin Gappohyttalle, josta pistona Barrastunturin huipulle ja jossakin vaiheessa valloittaa Moskugaissi (1516 m) sekä Pältsätunturi (1442 m). Toisin kävi. Maanantaiaamu valkeni tasaisen harmaana. Vettä sateli jokseenkin koko päivän. Kuulimme lisäksi vaikeista olosuhteista tunturialueilla. Ei auttanut muu kuin lyödä korttia tuvilla ja lämmitellä saunaa.

Mietimme erilaisia vaellusvaihtoehtoja ja päätimme katsoa vielä seuraavan päivän josko ilmanala paranisi...ei toivoakaan.

Tiistaiaamu yhtä harmaa kuin oli ollut maanantaikin. Päätimme lähteä kuitenkin liikkeelle. Nyt vaellusreittisuunnitelmamme typistyi Mallan luonnonpuiston ja Kitsiputouksen ihailuun. Kitsiputous saa alkunsa Iso-Mallan huipulta. Putouksessa on useita erillisiä laskuja ja tasanteita, joissa vesi soljuu paikoin suhteellisen kovallakin virtauksella, mutta useimmiten vähäisellä vesimäärällä suihkuten. Putouksen läpi kulkeva vesimäärä on Pihtsusköngästä huomattavasti vähäisempi. Joka tapauksessa paikka oli otollinen tauolle ja valokuvaamiselle.

Tauon jälkeen jatkoimme matkaa Mallojen välisestä satulasta Siilasjärven pohjukkaan ja siitä aina 'Retkulle', jonne saavuimme hyvissä ajoin ennen hämärää. Varasimme illaksi rantasaunan, jossa pesimme 'rankan' vaelluksen hiet, pahvipipot päässä, perinteitä noudattaen. Yövyimme kolmannen yömme asuntoautossa.

Sen verran jäi niin sanoakseni reissusta hampaan koloon, että ruoskimme keskiviikkoaamulla itsemme ajoissa liikkeeseen ja kohti Saanan rinteitä. Oli päätetty huiputtaa ainakin yksi 'tonninen' tunturi tälläkin matkalla. Tällä kertaa ilmakin suosi ja saimme matkata paikoin jopa auringon paisteesta nauttien.

syksy_07_rap15.jpgSaunomisen jälkeen ainakin osalla porukasta tuntui olevan matkan seuraavat askeleen tiedossa...jälleen oli nimittäin golffareilla kiikarissa seuraava viheriö. Yksimielisellä päätöksellä päätimme laskeutua Levitunturin tasalle. Jälleen yö asuntoautossa ja aamulla golfkentän parkkipaikalle, jossa allekirjoittanut poti vatsatautia muiden golfatessa. Torstaipäivän painuessa iltaan taikoi Jokke jostakin halvalla rivitalopätkän saunoineen ja muine fasiliteetteineen.(Polar Meetings Oy Helena ja Heikki Syvänen) On sillä kaverilla suhteita...oltiin sitten navan, siis napapiirin, ylä- tai alapuolella.

syksy_07_rap16.jpg syksy_07_rap17.jpg

Vaeltamismielessä matkasta jäi hiukan huono maku, joten päätimme ottaa itseämme niskasta ajatellen seuraavaa matkaa. Toista 'turistimatkaa' ei enää tehtäisi, vaan taivallettaisiin matkaa läpi tuulen ja tuiskun luonnonvoimia uhmaten. Noh järki pidetään kuitenkin aina mukana matkaa tehtäessä.

Perjantaipäivä kuluikin sitten reissaamiseen. Matkalla suunnittelimme hiihtovaellusta Barrastunturin huipulle Singnaldalenin solan kautta lähestyen. Solaa myöden kulkee autotie suhteellisen pitkälle, joten itse hiihtomatkaa jää vain muutama kilometri. Toki ladun varrella on jokunen korkeuskäyrä ylitettävänä. Nähtäväksi jää saadaanko tästä 'äidinmaidonvastikeporukasta' sen verran puhtia, että toimerruttaisiin moiseen rypistykseen. No joo...siinähän sitä taisi tulla itseruoskintaa jo ihan riittämiin. Tosiasiassa matkan 'henkisestä paineesta' toivuttiin suhteellisen hyvin toisiamme tukien...yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta - vai miten se menikään. Asuntoauto kurvasi kotikulmille ennen ilta yhtätoista. Aikaa lepäämiseen ja kassien purkuun oli siis sopivasti koko viikonloppu.

KEVYTREISSAAJAN RINKAN SISÄLTÖ

Ruokapuoli

henkilökohtainen

• urheilujuomaa (2 pussia)
  • leipää (10 palaa)

·         korppuja, keksejä, energiapatukoita

• puuroa ja kiisseleitä
  • leikkelemakkaraa (meetvurstia tms. 150 g)
  • sardiinipurkkeja, tonnikalapurkkeja (3 pientä), kallen mätitahnaa (oman mieltymyksen mukaan)
  • rusinoita, pähkinöitä 150 g
  • suklaata 1 levy (100 g)

·         monivitamiinitabletteja (huom. pvm.)

·         kuivattua hedelmää

• salmiakkia, fishermans friend, 3 ps.

päiväkohtaiset ruoka-annokset

Henkilökohtainen varustus

päälle matkaan lähdettäessä

-          alushousut lyhyet

-          urheilukerrasto (ns. hikialkkari)

-          väliasu (fleece tms.)

-          vaellussukat (ei puuvillaiset)

-          tuulenpitävä (mahdollisesti myös sateenpitävä, mutta hengittävä) kuoriasu

-          tuulenpitävät käsineet

-          päähine (pahvipipo)

-          jalkineet (vaelluskengät tai huopakumisaappaat)

-          taukotakki

-          aurinkolasit

muu vaatetus/varustus

-          leirivarustus autiotuvalla (varavaatteet)

• sukat (varasukkia 3 paria)
  • varakalsareita 2 kpl
  • tupajalkineet

·         urheilukerrasto (vara)

·         väliasu (vara)

• taukotakki (sama kuin matkalla ollessa)

-          muu varustus (rinkassa tai sen ulkopuolellaJ)

• kartat ja kompassi
  • henkilökohtainen lääkitys

·         kaljakeissi + muu 'urheilujuomavarustus' (vähintään 60 % lisähappea +happisuodattimet)                 litra 40 %:sta

• ruokailuvälineet (lusikka, särkymätön muki, muovilautanen/tuppervare tms. ruokailuastia)
  • puukko
  • tulitikkuja
  • ompeluvälineet
  • irtoremmejä
  • päiväreppu
  • 1 kpl termospulloja kuumaa vettä varten

·         taukojuomapulloja (kylmää juomaa varten)

• saniteettivarustus (savetit, desinfiointipyyhkeet ja 'WC-paperi')
  • makuualusta

·         makuupussi (henkilökohtainen tyyny jos haluaa)

• korvatulpat
  • muistiinpanovälineet
  • henkilökohtainen hygenia (hammasharja yms.)
  • liukuesteet jalkineisiin
  • huulirasvat, aurinkorasvat
  • lippalakki ja varapipo

Yhteinen varustus

-          2 kpl ensiapupakkauksia (joissa mukana tulehdus/särkylääkkeitä)

-          2 kpl trangiaa + polttoaineet

-          2 kpl telttoja

-          2 kpl tiskiharja + astianpesuaine

-          2 kpl taskulamppuja

-          hurtti huumori J

-          korjaussetti (rautalankaa, purkinavaaja, mäkkaiverteippiä, nippusiteitä, ruuveja, leathermanni, muttereita, kengännauhoja, pelikortit jne.)

Copyright © teksti Jyrki Tomberg                                          Kuvat © Juha Virtanen, Joel Blom ja Pasi Malja